Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit?

Hoe zien de eerste momenten van jouw dag eruit? Ben je direct fris en fruitig, en klaar om aan een nieuwe dag te beginnen? Of ben je het eerste uur juist niks waard, en kan er maar beter niet tegen je worden gesproken voor je je eerste koffie van de dag op hebt?

Er is een overeenkomst

Vraag je mensen naar hun ochtendritueel, dan zijn de antwoorden heel verschillend. De een draait zich het liefst nog een keer of vijf om, terwijl de ander direct uit bed en onder de douche springt. De ene persoon maakt iedere dag een uitgebreid ontbijt, met lekker vers fruit, een smoothie of een kom vol yoghurt en ander lekkers, terwijl de ander nog net een cracker naar binnen weet te werken, of het ontbijt sowieso liever overslaat.

Hoe verschillend we ook allemaal zijn, zeker zo vroeg in de ochtend, een overeenkomst is er zeker ook. Voor heel veel mensen is hun ochtendritueel niet compleet zonder koffie!

Smaken verschillen

Heel veel Nederlanders kunnen zich geen begin van de dag voorstellen zonder een kopje koffie. Een hele duidelijke overeenkomst dus. Maar hoe dat kopje koffie er dan precies uit moet zien, en hoe het moet smaken, daar verschillen de meningen nogal over.

Er zijn mensen die het eigenlijk niks uitmaakt. Die willen koffie, in welke vorm dan ook, omdat ze simpelweg de cafeïne nodig hebben om op gang te komen. Of ze nu thuis hun eerste kopje drinken, of onderweg een koffie bestellen: het maakt ze niet uit, als ze hun broodnodige energie er maar uit kunnen halen. Anderen zijn echte fijnproevers: zij zorgen dat ze altijd goede koffiebonen in huis hebben, die ze in hun dure machines zelf fijnmalen en perfect behandelen om zo tot het beste kopje koffie te komen. Naar hun smaak, uiteraard, want iemand anders kan daar weer heel anders over denken.

De afgelopen jaren is onze koffiecultuur sterk veranderd. Jarenlang waren we het land van ouderwetse filterkoffie, waar altijd (zeker als je bij een ander op bezoek was) wel iets over te zeuren viel. Veel te sterk, een slap bakkie: ieder had zo zijn eigen manieren. We zijn van ver gekomen, maar inmiddels hebben steeds meer mensen een sterker ontwikkelde smaak als het om onze favoriete drank gaat. Ze ontdekken verschillende koffiebonen en hun smaken, en maken hun kopje koffie steeds persoonlijker. Niet alleen thuis, maar ook onderweg: het aantal zaken waar je goede koffie kunt bestellen neemt ook alleen maar toe.