In welke gevallen is e-commerce marketing interessant?

Tegenwoordig is het hebben van een eigen bedrijf niet meer dan het online verkopen van jouw producten of diensten. Het is voor sommige branches en sectoren interessanter dan de ander om gebruik te maken van middelen om de verkopen van deze diensten of producten te promoten. Eén daarvan is e-commerce marketing. Ben jij van plan om zelf e-commerce marketing te gaan gebruiken of ben je benieuwd naar welke bedrijven dit kunnen gebruiken als interessant middel? Lees dan snel verder!

Het verschil tussen e-commerce marketing en online marketing

Voordat we verder gaan met de onderdelen en branches die wellicht interesse kunnen hebben in e-commerce marketing, is het nodig om uitleg te geven tussen twee verschillende soorten van online promotie maken voor diensten of producten.

Om te beginnen is er e-commerce marketing. Deze term is al vaker gevallen in dit blog en het is tijd dat er wordt uitgelegd wat het inhoudt. E-commerce marketing is eigenlijk vrij simpel te begrijpen. Het gaat hier namelijk om het online marketen van zowel diensten als producten.

Vervolgens heb je online marketing. Dit begrip omvat alle promotie activiteiten die een bedrijf onderneemt om producten of diensten online te promoten. De focus ligt hier niet op het verkopen van producten, terwijl dit bij e-commerce marketing wel het geval is.

Voor wie is e-commerce marketing dan interessant?

Niet alle organisaties of bedrijven verkopen hun producten online. Denk aan de Business to Business markt. Hier worden de producten niet direct online verkocht zoals het in de Business to Consumer markt wel gebeurt. Het verschil zit hem dan in het benaderen van klanten en het doel van het promotiemateriaal waarmee je de (potentiële) klant benadert.

Dit maakt het vervolgens een stuk makkelijker om te filteren op bedrijven die diensten of producten verkopen via het internet. Je ziet dat webshops veel gebruik maken van e-commerce marketing, terwijl bijvoorbeeld de lokale koffiebar dit een stuk minder of zelfs helemaal niet actief doet.

De koffiebar kan daarentegen wel gebruik maken van online marketing. Door mensen te benaderen die actief zoeken naar koffie in de buurt, kan er meer business gegenereerd worden voor een bar. Dan maakt de koffiebar niet direct gebruik van e-commerce marketing, maar wel van online marketing.

Vervolgens kan een kleine webshop uit dezelfde regio, die toevallig wel koffiebonen verkoopt of andere benodigdheden, dezelfde acties ondernemen als de bar, maar dan met een andere insteek. De koffiebar target namelijk mensen die op zoek zijn naar een dienst, terwijl de webshop mensen moet targeten die op zoek zijn naar een product.

Hoe je dit op de juiste manier doet, kan je wellicht het beste bespreken met een online marketing bureau. Zij weten hier het een en ander vanaf en kunnen jou ondersteunen indien nodig.